TARBIAH SENTAP

tarbiah sentap_zpswr8vxfmk.jpg

Buku ‘Tarbiah Sentap’ ditulis oleh Adnin Roslan merupakan sebuah buku yangmenyedarkan umat Islam dengan gaya penulisan yang agak sentap. Buku ini telah laris dijual dan saya adalah salah satu pembeli buku ini.

Bagi saya, buku ini sangat sesuai dibaca oleh golongan remaja. Hal ini demikian kerana penulis banyak menyentuh tentang gaya hidup, cara pergaulan dalam Islam dan sebagainya. Cara yang penulis gunakan dalam dakwahnya adalah bersifat terus-terang dan teratur. Beliau menerangkan tentang persoalan masyarakat dan menjawab dengan selamba sahaja tetapi amat menyentap jiwa.

Bagi yang belum membaca, bacalah!

MENTALITI JAMBAN

khairul-abdullah-1

Buku Mentaliti Jamban ditulis oleh seorang penggembara iaitu Encik Khairul Abdullah

Penulis telah mengupas beberapa kandungan dalam buku yang berkaitan dengan mentaliti masyarakat di Malaysia dan perbandingan dengan sikap serta mentaliti masyarakat negara-negara maju. Isu berkaitan pemilihan tajuk “jamban” juga dikongsi bersama. Perkataan “jamban” itu sendiri sudah menunjukkan sejauh mana tahap pemikiran masyarakat kita yang dilihat semakin tenat dan kebanyakannya dipenuhi dengan unsur negatif. Penulis berharap melalui medium penulisan, ia dapat menjadi pemangkin kepada perubahan sikap dan mentaliti masyarakat Malaysia

Penggunaan bahasa yang beliau gunakan tidak formal dan lebih kepada perlian yang ditujukan khas kepada segelintir rakyat Malaysia yang dikategorikan sebagai Mentaliti Jamban. Beliau turut berkongsi kisah pengembaraan di Jerman. Beliau menceritakan budaya Jerman yang jauh lebih baik dari Malaysia.

Saya merakan buku ini adalah sesuai untuk peringkat umur dan dapat pengetahuan baharu dan boleh mengubah mentaliti ke arah lebih baik serta fokus kepada kejayaan.

LANGKAWI

 

lang-helang.jpg

Gambar Hiasan

Kota Mahsuri ini terletak di mukim Ulu Melaka 12km dari Pekan Kuah berhampiran dengan lapangan terbang Padang Matsirat. Makam Mahsuri ini telah dibina semula dan dilengkapi dengan muzium, teater traditional dan rumah Kedah yang melambangkan seni bina rumah Langkawi yang popular pada ketika itu. Tempat ini juga dikatakan dibina di bekas tapak rumah Mahsuri. Di dalam kompleks tersebut juga terdapat sebuah perigi yang digelar perigi Mahsuri .

Dataran Helang @ Lang Di sini anda berpeluang melihat patung helang merah coklat gergasi sedang bersedia untuk terbang yang dibina sebagai lambang Pulau Langkawi. Angin laut yang menenangkan membuat tempat ini sesuai untuk berjalan santai dan bergambar.

Kereta kable Langkawi ini juga merupakan yang terpanjang  di dunia dengan kepanjangan 2.2km dan mempunyai tali kabel sepanjang 950 meter. Perjalanan dari Pekan Kuah ke Kereta Kabel Langkawi mengambil masa 30 minit dan 15 minit jika anda datang dari lapangan terbang Langkawi. Kereta Kabel Langkawi ini terletak di Gunung Mat Cincang yang berketinggian 709 meter di atas paras laut ke puncak. Gunung Mat Cincang merupakan gunung kedua tertinggi di Pulau Langkawi, dan terletak berhampiran dengan Pantai Kok. Perjalanan ke puncak mengambil masa selama 20 minit. Pemandangan semasa dalam perjalanan ke puncak sungguh menakjubkan. Anda akan dapat melihat keindahan rupa bentuk geologi pulau dan pantai yang mengelilingi Pulau tersebut. Anda juga berpeluang untuk melihat keindahan pemandangan laut hindi ,laut andaman dan pulau-pulau di selatan Thailand dengan jelas.

Air Terjun Telaga Tujuh boleh dikatakan tempat paling tenang di Pulau Langkawi. Air terjun ini terletak di Gunung Mat Cincang. Kalau anda berani boleh panjat ke atas air terjun ini. Air terjun ini dinamakan Telaga Tujuh kerana air terjun ini dibentuk dari tujuh mata air semulajadi yang mengalir ke tujuh telaga semulajadi yang berasingan.

Taman burung langkawi, dikenali juga sebagai Langkawi Wildlife Park, dibuka pada tahun 2002. Ia merupakan hutan tropical yang didiami oleh 2500 burung exotic yang terdiri daripada 150 species burung yang berlainan. Taman burung ini merupakan taman burung yang tertutup dan dikelilingi oleh dinding setinggi 15 meter. Burung di taman ini berterbangan dengan bebas dan hidup di habitat yang direkacipta untuk menyamai habitat semulajadi burung burung ini. Disamping itu, taman burung ini juga mempunyai air terjun buatan manusia.

Sumber: http://www.maisinggah.com/10-tempat-menarik-di-langkawi/

RESEPI KIMCHI

kimchi-f.jpg

Selalu layan drama Korea atau dikenali sebagai K-Pop.. Mesti tahu pasal kimchi kan? Teringin nak buat? Jom cuba buat!

Bahan-bahan
1 biji kobis panjang, dibelah 2 atau 4 memanjang. Saya belah 4
1/2 cawan garam halus timbang (bukan garam halus dalam pack beli kat supermarket tu)
2 biji lobak merah – dihiris menjadi batang mancis
1 ikat daun bawang, dipotong memanjang
1/2 cawan serbuk cili merah – saya paka brand Faiza

Bahan bubur / kanji
3 sudu besar tepung pulut
2 sudu besar gula
1 cawan air

Bahan kisar
1 ulas bawang besar kuning
1 biji pear gong (pear kulitnya warna emas) – boleh juga pakai 2 biji pear kuning biasa
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 sudu besar ikan bilis, dibuang kepala dan perut
1 sudu besar gula
1 sudu besar sos ikan

Penyediaan kobis jeruk

Kobis dibersihkan. Sapu garam pada setiap helaian kobis. Tetapi jangan ceraikan kobis tu dari pangkal bawah ya. pastikan setiap bahagian kobis kena garam. Biarkan selama 5 jam. Kobis akan mengecut dan layu.
Selepas 5 jam, cuci semua garam dari kobis. Rasa kobis tu, jika masih masin, cuci lagi. Lepas cuci,  perah air dari kobis sehingga kobis kering. Tapis dan biarkan seketika.

Penyediaan kanji

Kacau rata tepung pulut dan air bersama gula. Masak sekejap sehingga pekat dan jadi seperti bubur. Jika terlalu pekat tambah air sedikit.
Penyediaan bahan kisar
Masukkan semua bahan kisar kedalam mesin pengisar. Masukkan bubur/kanji yang dimasak tadi setakat boleh pusing je mesin pengisar tu. Jangan masukkan semua ye. Masukkan panas-panas pun takpa.
Kisar sehingga semua bahan halus.

 

Cara penyediaan kimchi

Dalam mangkuk, satukan bahan kisar dan serbuk cili. Gaul rata. Jika tawar tambah sedikit garam dan sedikit gula. Tetapi jangan terlalu masin kerana kobis tadi sudah sedikit masin. Gula pula untuk mengaktifkan bakteria. Jika terlalu pekat, boleh tambah lagi lebihan bubur/kanji tadi
Masukkan juga lobak merah dan daun bawang kedalam bahan sos kimchi tadi. gaul rata. Sos kimchi kini sedia disapu pada kobis
Ambil kobis jeruk yang diperah, sapu sos kimchi pada setiap helaian kobis sehingga semua bahagian dilumuri dengan sos. Masukkan kedalam bekas bertutup dan biar sehingga 1-2 hari sehingga kimchi menapai.

Selepas nampak ada naik sedikit buih. kimchi sedia diamakan. Jika kimchi dah rasa masam sedikit, bolehla masuk dalam peti sejuk bagi memperlahankan atau menghentikan proses penapaian supaya kimchi tak terlalu masam jadinya.

Pernah makan sekali di Seoul Garden . Sangat menyelerakan! Jom cuba

RESEPI PARU SAMBAL

paru.jpg

Bahan bahan:
700 gram paru – rebus empuk
2 hiris halia
1 batang serai – ketuk
1 1/2 biji bawang besar Holland – hiris
4 sudu besar cili kisar – boleh tambah
1 batang serai – ketuk
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula atau secukupnya
Air asam jawa
Bahan tumbuk kasar:
4 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
1 inci halia
Cara cara:
Rebus paru bersama halia dan serai serta sedikit garam dalam 30 minit atau sehingga empuk. Setelah empuk, angkat, tos dan sejukkan. Setelah sejuk, dipotong nipis.
Panaskan minyak dengan api yang kuat dan goreng paru (pastikan tenggelam dalam minyak yang banyak). Sentiasa dibalik balikkan supaya garingnya rata. Bila sudah garing, angkat dan ketepikan. Jika suka, boleh juga goreng paru separuh garing sahaja.
Menggunakan sedikit minyak yang sama, tumis serai dan bahan tumbuk sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan tumis sehingga cili masak dan agak kering. Masukkan bawang besar, gula, garam dan air asam jawa. Kacau rata dan sesuaikan rasa. Mesti ada rasa manis sedikit. Tutup api.
Bila sambal sedikit sejuk, masukkan paru yang telah digoreng garing tadi. Kacau rata dan sedia untuk dinikmati.
Paru sambal adalah kesukaan saya. Walaupun ramai yang kata, ia tak bagus untuk dimakan tetapi saya masih menyukai dan tidak mampu menolaknya jika dipelawa.
20170318_153418
Ini adalah paru sambal yang dimasak oleh ibu saya dan dibekalkan untuk saya di UKM.. Sayang ibu!

KENANGAN TERINDAH

mmexport1477762328279

Kenangan terindah banyak tercipta di sini iaitu, SMK (P) Sultan Ibrahim, Johor Bahru. Mula memasuki sekolah ini ketika tingkatan 4 kerana menerima tawaran dari PPD Johor Bahru. Disebabkan oleh memang impian saya sewaktu kecil untuk memasuki sekolah perempuan. Banyak pengalaman tercipta dan jumpa dengan guru-guru yang hebat dalam membimbing saya serta banyak memberi nasihat yang berguna. Ini adalah suatu keputusan yang sangat tepat! Saya melepaskan tawaran Matrikulasi dan memilih untuk melanjutkan pelajaran di Tingkatan 6. Walaupun dipersoal tentang keputusan saya, saya tetap yakin dan meneruskan usaha saya dan alhamdulilah tercipta sebuah kejayaan yang tidak dapat saya lupakan. Ingin saya brterima kasih kepada guru-guru dan kawan-kawan seperjuangan yang sering memberi kata-kata semangat dalam diri saya.

Terima kasih semua!

GUA KELAM, PERLIS

2.jpg

Pertama kali menjejakan kaki di Gua Kelam, Perlis pada tahun 2015 ketika saya tingkatan 6 atas. Saya menyertai Kem Kembara Kokorikulum bersama rakan-rakan lain dan destinasi yang dipilih ialah Gua Kelam, Perlis. Perjalanan dari Johor Bahru ke Perlis yang memakan masa lebih kurang 15 jam. Mula bertolak pada pukul 4 pagi dan tiba di perkarangan Gua Kelam pada pukul 7 malam. Penat jugak duduk dalam bas! Tapi ia adalah suatu pengalamanyang sangat menarik dan menyeronokkan. Pelbagai aktiviti disajikan sepanjang berada di sana seperti meredah hutan, Night Walk, Explorace dan pelbagai aktiviti lain. Berada di sana selama 4 hari 3 malam, tidur di khemah , ia adalah pengalaman yang berharga buat diri saya.

mmexport1477762052019

Bergambar setelah habis kem kembara kokorikulum

HAAA… ADA APA LAGI DI JOHOR

johor_full_map

Apalagi ada di Johor? Tak ketinggalan juga Johor ada banyak tarikan alam semulajadi yang patut dikunjungi oleh kalian semua. Antaranya :

TANJUNG PIAI, PONTIAN -Merupakan taman paya bakau yang kaya dengan tumbuhan dan hidupan paya bakau. Disini terdapat platform kayu dibina untuk memudahkan pengunjung platform ini untuk berjalan kehujungnya. Titik hujung platform ini merupakan satu platform yang merupakan kawasan paling selatan di Semenanjung Malaysia.

TAMAN NEGARA ENDAU-ROMPIN – Merupakan taman hutan lipur atau hutan simpan yang kedua terbesar di Semenanjung Malaysia selepas Taman Negara. Terdapat pelbagai flora dan fauna serta batuan yang berusia jutaan tahun.

AIR TERJUN KOTA TINGGI –  Merupakan pilihan popular dalam kalangan rakyat Johor dan tidak terkecuali ahli keluarga saya yang memilih tempat ini sebagai destinasi utama kami untuk berlibur.

GUNUNG LEDANG – Sebuah gunung yang dikaitkan dengan misteri iaitu ‘ Puteri Gunung Ledang’ . Tempat yang sesuai untuk pendaki-pendaki gunung dan sesuai untuk mereka yang suka akan aktiviti lasak. Disitu juga terdapat air terjun dan mempunyai aktiviti berkayak.

Sumber: https://www.caridestinasi.com/senarai-tempat-menarik-di-johor/

MUZIUM BERSEJARAH DI JOHOR

1-senarai-tempat-menarik-di-johor

Mari berkenalan dengan tempat kelahiran saya iaitu NEGERI JOHOR. Terdapat beberapa tempat bersejarah yang patut dilawati oleh kalian semua. Antaranya:

MUZIUM DIRAJA ABU BAKAR – Merupakan bangunan yang tertua yang ada di Johor yang dibina pada tahun 1866. Sebelum ini merupakan Istana Johor sebelum ditukar menjadi sebuah muzium pada 1892. Terdapat pelbagai maklumat mengenai Keluarga Diraja Johor

MUZIUM KOTA TINGGI -Kompleks bangunan 2 tingkat yang menempatkan pelbagai bahan sejarah dan artifak tentang negeri Johor dan Kesultanan Melayu Johor

MUZIUM WARISAN TIONG-HUA JOHOR BAHRU – Juga dikenali sebagai Chinese Heritage Meseum dan merupakan sebuah galeri yang menempatkan informasi dan bahan sejarah tentang komuniti masyarakat China dan pembangunan Negeri Johor

MUZIUM NENAS – Terletak di Pontian, Johor. Menempatkan sejarah warisan nenas dan penghasilan produk dari nenas.

BANGUNAN SULTAN IBRAHIM – Sebuah bangunan yang dibina oleh Kolonial British (1940) sebagai pusat pentadbiran. Telah menjadi salah satu tarikan pelancong disebabkan oleh seni binanya yang sangat klasik.

Sumber:https://www.caridestinasi.com/senarai-tempat-menarik-di-johor/

KERJA VS KERJAYA

16.9-Web-banner-for-72-point-press-release-1024x577

Rupa-rupanya terdapat perbezaan antara kerja dengan kerjaya..

KERJA? Suatu pekerjaan yang bertujuan untuk mendapatkan wang manakala KERJAYA adalah mengejar cita-cita sepanjang hayat atau kursus umum ke arah perkembangan ke arah matlamat diri dalam sepanjang hayat.

Misalnya, jika kita lihat seseorang yang mempunyai kerja yang tetap tetapi masih membuat pendapatan sampingan seperti membuat bisnes kecil-kecilan. Itu bermakna orang tersebut memulakan kerjaya mereka. Membina sesebuah kerjaya bukan perkara yang mudah. Hal ini kerana kerjaya memerlukan masa, pengalaman dan pengetahuan yang khusus dalam bidang tersebut. Perlu ke ada kerjaya? Cuba anda fikir, jika tempat yang anda bekerja tiba-tiba muflis, anda cuma cukup duit tabungan untuk beberapa bulan, kemudian pada tahun itu, berlaku kemelesetan ekonomi dimana syarikat-syarikat banyak membuang pekerja mereka untuk mengurangkan kos yang mereka tanggung. Jadi apa yang perlu anda buat? Untuk elakkan daripada berlaku, anda perlu memikirkan masa hadapan anda dengan membina kerjaya. Tetapi kerja anda juga boleh dijadikan sebagai kerjaya. Haaa bagaimana pula tu?

Misalnya, anda bekerja sebagai Pereka Grafik di sebuah syarikat dan telah bekerja selama 10 tahun.. Semestinya anda sudah berpengalaman, bukan? Dengan pengalaman anda, anda boleh menjalankan perniagaan sendiri dengan menjadi seorang freelancer atau menubuhkan syarikat rekaan sepenuh masa dalam bidang anda.

Contoh yang paling hampir, seorang pensyarah saya, beliau merupakan seorang pensyarah yang mengajar subjek logo dan identiti korporat. Pada masa yang sama, beliau mengambil tempahan membuat logo.

02

HASIL LOGO YANG DIREKA OLEH BELIAU

Jadi mana satu pilihan anda? KERJA? KERJAYA? 

Sumber: https://blog.maukerja.my/kerja-vs-kerjaya-apa-bezanya-mana-satu-pilihan-anda

                http://syahrulasriomar.blogspot.my/2016/11/kerjaya-sebagai-pereka-grafik.html